mandag 31. mai 2010

Joh 3:16 For så har Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal fortapes, men ha evig liv.

Dette ordet hørte jeg mye etter jeg valgte å følge Jesus. Det var nok fordi jeg jobbet et år i Marita stiftelsen kort tid etterpå. Jeg var overbevist om at dette ordet var sant i bunn å grunn, men det var ikke som at Jesus selv talte det forløsende ordet dypt i hjertet mitt. Jeg tror også mange fler enn meg ikke har kjent Gud tale dypt inn i hjertet sitt her.

Dette ordet retter jo Jesus til de som har smakt fortapelsen. Fortapelse er igrunn et sterkt ord, men ikke sterkt nok for å beskrive det totale gudsfraværet, tror jeg.

2Kor 4:3-11 Er så vårt evangelium likevel skjult, da er det for dem som går fortapt, det er skjult. 
For denne verdens gud har forblindet de vantros sinn, så de ikke ser lyset fra evangeliet om Kristi herlighet, han som er Guds bilde. 

Gud har skapt ennå en lengsel i meg. Lengsel etter å kunne seg meg selv allerede som begravet, slik at jeg ikke blir lurt ved djevelens løgner. Jeg vil leve forløst i Jesu blod, og glede meg til å møte Ham igjen!

søndag 30. mai 2010

tirsdag 4. mai 2010

Våren må være den årstiden hvor den romatiske atmosfæren viser seg tydeligst frem i oss mennesker. Det har vært skikkelig fint å tenke på hvordan vi kan ha et bankende hjerte for noe! Tankene rundt det har opptatt meg noen dager nå, tanken på hvor fantastisk det er at vi har følelser og anledning til å kunne elske. Jo mer jeg tenkte over det, jo mer fikk jeg lyst til å skrive det ned. Dette har skapt noen nye lengsler i meg!

En av de bra tingene jeg har lagt merke til er hvordan vi oppfører oss når noen har fanget hjertet vårt. Det beste eksempelet å beskrive med er hvordan vi tenker og handler når vi blir forelsket. Jeg vil skrive ned en veldig god liten beskrivelse om hva dette gjør med oss! Her tar jeg utgangspunkt i et godt situasjonsbilde som dukket opp i hodet mitt her en dag.

"Jeg kunne gjøre de utroligste ting for ham! Han vakte opp oppfinnsomheten i meg og alle ideene, og nye sider av meg selv som jeg selv ikke visste om. Om jeg hadde penger eller ei betydde ingenting lenger. Det gjorde ingenting å kjøre feks 8 timer for å være sammen med ham, om det så ble kun en time eller to, for så å ta hjemturen igjen etterpå. Jeg gledet meg hver gang jeg skulle treffe ham, og jeg gledet meg ennå mer hver gang til neste gang jeg skulle treffe ham på hjemveien! Jeg gledet meg til neste gang vi skulle møtes, og gleden vokste større og større, jo nærmere dagen nærmet seg.

Tankene mine og handlingene mine var slettes ikke de samme. Lengsel etter å se han, og bare være nær han. Når det gjelder de andre rundt meg, så tror jeg ikke de trengte en forklaring på hvem jeg var betatt av, fordi øyene mine alltid var rettet på ham, jeg klynget meg fast i ham som om det var det eneste trygge for meg. Jeg tror ikke ordene mine kunne forklare best hvor godt jeg hadde det hos ham jeg elsket høyest på jord. Alle tankene mine var kun hos ham, det kunne man lett merke! Menneskene rundt kunne ikke la være å legge merke til oss. Hvor trygt han holdt rundt meg, hvordan hans øyne var begeistret for meg. Hvordan han fortalte hvor vidunderlig jeg er. De lyste, og de fikk meg alltid til å komme dit hen at jeg ikke klarte å uttrykke godt nok, i alminnelige ord, hvordan jeg kjente meg. Han hadde alltid de reneste tanker om meg, man kunne se det i øynene hans, og det var det som berørte meg mest.


Jeg hadde møtt mitt livs store kjærlighet. Han ble til så stor betydning for meg at ingenting annet kunne erstatte ham." 

Har du møtt din store kjærlighet?

onsdag 21. april 2010

"Tørst" - 21. april 2010


I 2. Kongebok 2:1-10 leser vi hvordan Elia testet Elisa. Først ba han Elisa slå seg ned ved Gilgal, mens han selv gikk videre. Men Elisa nektet å forlate Elias. Da første Elia han langt vest til Betel, og så helt tilbake til Jeriko, og deretter en ytterligere lang strekke mot øst til Jordan, Elisa´s tålmodighet og oppriktighet ble testet ved hvert steg. Til slutt spurte Elias ham om det var noe han ønsket seg før han reiste videre. Men Elisa sa: "Jeg vil bare en ting. Det er derfor jeg har fulgt deg hele tiden. Det er derfor jeg ikke ville forlate deg, selv når du prøvde å riste meg av. Jeg vil ha en dobbel del av din ånd . " 

Elisa lengtet etter å få hele hjertet sitt salvet. Han var ikke fornøyd med noe mindre. Og han fikk det han ba om. 


Jeg tror Gud ofte leder oss slik som Elias ledet Elisa, for å teste oss, for å se om vi er fornøyd med noe mindre enn den fulle salvelsen i Den Hellige Ånd. Hvis vi skal være fornøyd med noe mindre, er også det alt vi får. Gud gir ikke denne salvelse til selvgode og selvtilfredse troende som tror de kan klare seg veldig godt uten. 


Men hvis vi innser at dette er den ene tingen vi trenger foran alt annet, hvis vi slik som Elisa, er villige til å følge på til vi har det, hvis vi som Jacob på Peniel kan si i oppriktighet, "Herre, jeg vil ikke forlate deg før Du velsigner meg med denne velsignelsen," hvis vi virkelig gir alt for og eie denne kraften i Den Hellige Ånd, denne oppstandelsens kraft, da skal vi få det. Da skal vi virkelig være Israels, ha kraft i Gud og blandt mennesker. 


Gud tillater ofte svikt og frustrasjon å komme inn i våre liv bare for å vise oss hvor mye vi trenger denne salvelsen. Han ønsker at vi skal innse at på tross av at vi er evangelisk opplært og har tatt del i Den Hellige Ånd, trenger vi uansett at Guds Ånd hviler i oss i kraft. Det er ingen enkel sak å få salvelse. Da Elia hørte Elisa oppfordring, da sa han ikke noe slikt som dette, "Å, det er en enkel ting du har bedt om. Du bare knele her og jeg legger hendene på hodet ditt og du vil få det." Nei, Elias fortalte Elisa: "Du har bedt om en vanskelig ting." Ja, det er en vanskelig ting. Vi må betale en pris for det. Vi må være villige til å forsake alt i verden for det. 


Vi må kjenne et større behov etter den salvelsen mer enn noe annet på jord - mer enn penger og komfort og glede, og mer enn berømmelse og popularitet til og med suksess i kristent arbeid. Ja, det er en vanskelig ting. Men dette er hva det betyr å tørste. Når vi når det stadiet, kan vi gå til Jesus og drikke, og som Skriften har sagt, elver av levende vann vil strømme gjennom oss og i mange retninger bringe liv ut av død, overalt hvor det får flyte. (Johannes 7:37-39; Esek . 47:8, 9). 


Hvis vi har mottatt salvelse, må vi
for enhver pris passe på å ikke miste den. Vi kan ha den og så kan vi miste den, hvis vi ikke er forsiktige. La oss vente oss bort fra dårlig snakk, løs samtale og urene forestillinger, la oss ikke åpne for stoltheten eller nag i hjertene våre, det som er til hinder for salvelsen. 

Fra CFC India website (Zac Poonen)

mandag 12. april 2010

"Den sterkes fred." - 12. april 2010

Når den sterke vokter sin egen gård med våpen, da blir det fred på eiendommen hans. (Lukas 11:21) 

Ingen bevarer fred midt i galskapen så lenge som den sterke. I lang tid unngår den ham. Den sterke kan tro at hans fred er guddommelig, fordi han ikke blir overbemannet. Alle bøyer seg utenom han, og tankene hans hever seg ennå høyere. Men så kommer en som er sterkere enn ham, han overvinner ham og fratar han rustningen som han satte sin lit til. (Lukas 11:22) Nå har ikke lenger den sterke fred på grunn av sin styrke.

Undersøk derfor om din fred er din egen styrkes fred, eller om du i sannhet har funnet Guds fred, som ikke skal fratas deg.      

Johan O. Smith

søndag 21. mars 2010

"Guds kjærlighet er rundt om meg" - 21. mars 2010

Guds kjærlighet er rundt om meg
den er over alt jeg vet,
og hvor jeg snur eller vender meg
er jeg midt i Guds kjærlighet.
Den er over, under, foran, bak,
og den varer hver eneste dag.